Her følger gældende regler og aftaler vedr reklamationsrettigheder og garanti – vi skal dog tilføje følgende:
Evt reklamationer ifm udført arbejde skal modtages af firmaet skriftligt på mail senest 3 dage efter udførelses dato – med mindre der er tale om defekter på nyt leveret produkt, hvor 2 års garantien træder i kraft.
Vi kan desværre ikke give garanti på reparations og rensnings arbejder på toiletter, cisterner – haner og armaturer samt afløbsinstallationer – fordi vi ikke kan drages ansvarlig for evt senere tilkomne tilstoppelser eller følge reparationer efter udført arbejde.
I Dan Rasmussen VVS ApS er vi kendt for at rette evt fejl u/b i vores bestræbelser på ordentlig kundepleje – men der vil altid blive oprettet et job kort for udbedring, som kan udløse faktura til kunden, såfremt nærværende betingelser vedr reklamationsrettigheder og garanti ikke er opfyldt eller tilstede.
Reklamationsret er en rettighed
"Garanti" og "reklamationsret" bliver ofte blandet sammen. Men begreberne dækker ikke over det samme og bør ikke forveksles.
Reklamationsretten er fastsat af loven, og den betyder, at forhandleren har et ansvar, som han eller hun skal leve op til overfor dig som forbruger. Viser der sig eksempelvis en fejl eller mangel ved en vare i de første 2 år efter købet, skal forhandleren løse problemet uden udgifter og unødigt besvær for dig.
Den 2-årige reklamationsret gælder for alle varer og dele, både nye og brugte - og det omfatter også tilbehør.
Garanti er et frivilligt supplement
En garanti er noget ekstra, som sælgeren, importøren eller producenten kan vælge at yde på et bestemt produkt, produktgruppe eller alle varer. Den er altså frivillig at tilbyde, og du kan derfor ikke forvente, at der nødvendigvis følger en garanti med den vare, du køber.
Garantien skal stille dig væsentligt bedre end købeloven, så den fungerer som et supplement til dine lovbestemte rettigheder. For eksempel kan en garanti forlænge klagemuligheden ud over de lovbestemte 2 år eller dække i situationer, som eller ikke ville være omfattet af reklamationsretten.
Brug reklamationsretten før garantien
Går din vare i stykker inden for de første 2 år med et problem, som er dækket af reklamationsretten, skal du altid først reklamere til forhandleren, selv om der er udstedt en garanti, som giver dig mere favorable vilkår i denne periode. Det er nemlig vigtigt, at forhandleren har været bekendt med problemet helt fra begyndelsen, hvis der senere opstår problemer, som forhandleren har ansvaret for at løse.
I reklamationsperioden kan forhandleren tage kontakt til garantistilleren, for eksempel producenten, og viser det sig, at problemet ikke er dækket af garantien, har forhandleren fortsat ansvaret for at løse det inden for rimelig tid.